Korte vluchten onder 500 kilometer moeten verboden worden!

ch 1jpg

Er is momenteel een hevige discussie gaande omtrent korte vluchten over kleine afstanden. De vraag naar de aanvaardbaarheid van vliegen op korte routes wordt steeds luider.

Ondanks de discussie blijven dergelijke vluchten beschikbaar, waaronder de nieuwe dienst van Rotterdam naar Luxemburg. Vanaf eind oktober kunnen passagiers vijf keer per week deze korte vlucht maken.

De afstand tussen deze steden is minder dan 300 kilometer en de vlucht duurt slechts 65 minuten. Ter vergelijking, een autorit neemt ongeveer 4,5 uur in beslag en een treinreis meer dan 5,5 uur.

Deskundige op het gebied van luchtvaart, Joris Melkert van de TU Delft, benadrukt dat vluchten onder de 500 kilometer eigenlijk niet meer als duurzaam kunnen worden beschouwd.

De vraag die dan opkomt is of het wellicht tijd is om korte vluchten onder de 500 kilometer te verbieden.

In het geval dat goede, betrouwbare en snelle internationale treinverbindingen beschikbaar zijn, zouden deze vluchten wellicht beperkt kunnen worden.

De milieueffecten van korteafstandsvluchten zijn significant doordat vliegtuigen aanzienlijke hoeveelheden CO2 uitstoten, wat bijdraagt aan veranderingen in het klimaat. Het verminderen van deze vluchten kan een positieve impact hebben op de uitstoot.

Bovendien zijn er tegenwoordig diverse snelle treinopties die een aantrekkelijk alternatief vormen. Treinreizen worden vaak gezien als comfortabeler en milieuvriendelijker in vergelijking met vliegreizen.

Toch blijft het opmerkelijk dat veel mensen voor korte afstanden de voorkeur geven aan vliegen vanwege de snelheid en het gemak dat dit met zich meebrengt.

Een vlucht van 65 minuten is wellicht aantrekkelijker dan een autorit van 4,5 uur of een treinreis van meer dan 5,5 uur. Maar het is de vraag of het gemak van vliegen opweegt tegen de extra belasting voor het milieu.

Er wordt voorgesteld om de beperking van korteafstandsvluchten serieus te overwegen. Het promoten van alternatieve vervoersmiddelen kan hierbij van dienst zijn.

Voor korte afstanden kunnen snelle en betrouwbare treinverbindingen een goed alternatief vormen. Het verbeteren van bus- en autoverkeer kan eveneens helpen bij het verminderen van de noodzaak voor korteafstandsvluchten.

Er is momenteel veel discussie omtrent korteafstandsvluchten. Velen ervaren vliegen voor korte afstanden momenteel als niet aanvaardbaar…

auteur avatar
Mischa P.
Hoi. Ik ben Mischa P., altijd nieuwsgierig en vol vragen. Als onderzoeksjournalist duik ik diep in elk verhaal, op zoek naar de naakte waarheid. Dit artikel? Een klein stukje van mijn wereld, recht uit het hart.
Scroll naar boven