Supermarktketens passen assortiment aan: Minder vlees te koop in winkel

vlees 1jpg

Er is aangekondigd door diverse Nederlandse supermarktketens dat ze hun assortiment drastisch zullen aanpassen om meer plaats te maken voor plantaardige producten. Dit geldt onder andere voor Picnic en Spar.

Deze maatregel maakt deel uit van een bredere beweging waarbij vanaf volgend jaar ten minste de helft van alle eiwitproducten van plantaardige oorsprong zal zijn in de winkels. Het doel is om tegen 2030 dit percentage te verhogen naar minstens 60 procent.

Deze verschuiving is het resultaat van een campagne van dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier, welke ruim een jaar geleden van start is gegaan.

Wakker Dier heeft als doel om supermarkten aan te moedigen om meer plantaardige eiwitten aan te bieden als onderdeel van een bredere beweging richting duurzamere voedselkeuzes.

Naast Picnic en Spar hebben grote namen zoals Albert Heijn en Jumbo zich eveneens aangesloten bij deze beweging, die gezamenlijk meer dan 90 procent van de Nederlandse markt bestrijken.

Er wordt overwogen of Vomar ook zal deelnemen aan de campagne, wat momenteel door hen nog niet gedaan wordt.

De beslissing van Wakker Dier om al dan niet deel te nemen aan de campagne hangt af van hun interne analyse en verkoopcijfers van plantaardige producten.

De interesse in meer plantaardige opties in supermarkten weerspiegelt de groeiende vraag van consumenten naar gezondere en duurzamere voedselkeuzes.

Het verhogen van plantaardige eiwitten in de supermarkten is een stap om zowel aan de vraag te voldoen als om de ecologische voetafdruk van voedselproductie te verkleinen.


1. De focus zal meer liggen op plantaardige producten bij deze twee ketens.
2. Het initiatief komt voort uit een campagne van dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier.
3. Deze twee grote ketens sluiten zich aan bij de trend van minder vlees in de schappen!
4. Verschillende ketens passen hun assortiment drastisch aan.
5. Er zal minder vlees in de schappen liggen en meer plantaardige producten worden aangeboden.

auteur avatar
Mischa P.
Hoi. Ik ben Mischa P., altijd nieuwsgierig en vol vragen. Als onderzoeksjournalist duik ik diep in elk verhaal, op zoek naar de naakte waarheid. Dit artikel? Een klein stukje van mijn wereld, recht uit het hart.
Scroll naar boven