Volgens een bericht in de Telegraaf probeerden enkele moslimscholieren de sharia, een streng-islamitische wetgeving, in te voeren op school. Deze poging werd echter verijdeld door de autoriteiten.
De groep, bestaande uit vier bijna-volwassen scholieren, had ambitieuze plannen om de gehele schoolcultuur te veranderen.
Ze dwongen medeleerlingen om jongens en meisjes te scheiden en eisten dat docenten hieraan meewerkten. “Jonge meisjes moesten hoofddoeken op doen en hun gezichten bedekken,” werd gemeld.
Verder stelt de vakbond Opvoeders en Wetenschap vast dat islamitische scholieren steeds assertiever worden in het opleggen van hun religieuze overtuigingen in onderwijsinstellingen, inclusief eisen voor gebedsruimtes en vrije vrijdagen voor moskeebezoek.
De betreffende scholieren bemoeiden zich ook met het schoolzwemmen, waar ze scheiding eisten tussen mannelijke en vrouwelijke zwemdocenten en leerlingen.
Na deze incidenten hebben de autoriteiten ingegrepen. De scholieren bleken weinig bereidheid te tonen om zich aan de Duitse democratische waarden te committeren, met als doel Duitsland om te vormen tot een moslimland.
Zowel de inlichtingendienst als de ouders van de betrokken scholieren zijn geïnformeerd en er zijn strenge gesprekken gevoerd.
In Noordrijn-Westfalen is het programma Wegweiser opgezet om jongeren die dreigen af te dwalen, terug te brengen naar het rechte pad.
Daarnaast wordt er melding gemaakt van soortgelijke problematiek in Wuppertal, waar een ‘Sharia-polizei’ actief is in winkels en discotheken om te controleren of men zich aan islamitische regels houdt.
Deze situaties wekken grote zorgen op bij zowel Rainer Wendt, de baas van de politie, als Heinz-Peter Meidinger, erevoorzitter van de lerarenbond.
Wendt stelt dat “bij veel migranten de sharia thuis meer aanwezig is dan regels uit de Grondwet”, terwijl Meidinger opmerkt dat “op sommige scholen de Duitse wet niet meer geldt.”
Deze ontwikkelingen duiden op een groeiende spanning tussen culturele waarden en de Duitse wetgeving.
In Neuss, Duitsland, net over de grens met Nederland, is een verontrustende situatie ontstaan op een school.
Volgens een bericht in de Telegraaf probeerden enkele moslimscholieren de sharia, een streng-islamitische wetgeving, in te voeren op school. Deze poging werd echter verijdeld door de autoriteiten.
De groep, bestaande uit vier bijna-volwassen scholieren, had ambitieuze plannen om de gehele schoolcultuur te veranderen.
Ze dwongen medeleerlingen om jongens en meisjes te scheiden en eisten dat docenten hieraan meewerkten. “Jonge meisjes moesten hoofddoeken op doen en hun gezichten bedekken,” werd gemeld.
Verder stelt de vakbond Opvoeders en Wetenschap vast dat islamitische scholieren steeds assertiever worden in het opleggen van hun religieuze overtuigingen in onderwijsinstellingen, inclusief eisen voor gebedsruimtes en vrije vrijdagen voor moskeebezoek.
De betreffende scholieren bemoeiden zich ook met het schoolzwemmen, waar ze scheiding eisten tussen mannelijke en vrouwelijke zwemdocenten en leerlingen.
Na deze incidenten hebben de autoriteiten ingegrepen. De scholieren bleken weinig bereidheid te tonen om zich aan de Duitse democratische waarden te committeren, met als doel Duitsland om te vormen tot een moslimland.
Zowel de inlichtingendienst als de ouders van de betrokken scholieren zijn geïnformeerd en er zijn strenge gesprekken gevoerd.
In Noordrijn-Westfalen is het programma Wegweiser opgezet om jongeren die dreigen af te dwalen, terug te brengen naar het rechte pad.
Daarnaast wordt er melding gemaakt van soortgelijke problematiek in Wuppertal, waar een ‘Sharia-polizei’ actief is in winkels en discotheken om te controleren of men zich aan islamitische regels houdt.
Deze situaties wekken grote zorgen op bij zowel Rainer Wendt, de baas van de politie, als Heinz-Peter Meidinger, erevoorzitter van de lerarenbond.
Wendt stelt dat “bij veel migranten de sharia thuis meer aanwezig is dan regels uit de Grondwet”, terwijl Meidinger opmerkt dat “op sommige scholen de Duitse wet niet meer geldt.”
Deze ontwikkelingen duiden op een groeiende spanning tussen culturele waarden en de Duitse wetgeving.
Volgens een bericht in de Telegraaf probeerden enkele moslimscholieren de sharia, een streng-islamitische wetgeving, in te voeren op school. Deze…