Waarom we vluchten korter dan 500 kilometer moeten stoppen

klmjpg

Er is momenteel een discussie gaande over korte afstandsvluchten en de vraag is of deze nog wel aanvaardbaar zijn.

Ondanks de discussie blijven dergelijke vluchten beschikbaar, zoals de nieuwe route van Rotterdam naar Luxemburg die vanaf eind oktober vijf keer per week beschikbaar zal zijn.

De afstand tussen deze steden bedraagt minder dan 300 kilometer en de vlucht duurt slechts 65 minuten. Ter vergelijking, een autorit duurt ongeveer 4,5 uur en een treinreis zelfs meer dan 5,5 uur.

Deskundige in de luchtvaart Joris Melkert van de TU Delft benadrukt dat vluchten onder de 500 kilometer eigenlijk niet meer verantwoord zijn.

Volgens hem zouden voor dergelijke afstanden de bus, auto of trein een beter alternatief zijn. Er wordt dan ook de vraag gesteld of het verbieden van korte vluchten onder de 500 kilometer gerechtvaardigd is.

Als er geen goede, betrouwbare en snelle internationale treinverbindingen beschikbaar zijn, zou het een mogelijke oplossing kunnen zijn om korteafstandsvluchten toe te staan.

De uitstoot van CO2 door vliegtuigen draagt bij aan klimaatverandering en daarom kan het verminderen van korteafstandsvluchten helpen om de uitstoot te verlagen, aangezien de impact op het milieu aanzienlijk is.

Daarnaast zijn er nu steeds meer snelle treinverbindingen beschikbaar als goed alternatief. Vaak zijn treinreizen comfortabeler en milieuvriendelijker in vergelijking met vliegen.

Ondanks deze ontwikkelingen kiezen nog steeds vele mensen ervoor om het vliegtuig te nemen voor korte afstanden vanwege de snelheid en het gemak.

Een vlucht van 65 minuten lijkt aantrekkelijker dan een autorit van 4,5 uur of een treinreis van meer dan 5,5 uur. De vraag is echter of het gemak van vliegen de extra belasting voor het milieu rechtvaardigt.


Overwegingen worden gemaakt met betrekking tot beperking van korteafstandsvluchten, waarbij het stimuleren van alternatieve vervoersopties kan ondersteunen.


Efficiënte treinverbindingen die snel en betrouwbaar zijn, worden genoemd als aantrekkelijk alternatief voor vliegreizen. Tevens kan het verbeteren van bus- en autoverkeer bijdragen aan de vermindering van de behoefte aan korteafstandsvluchten.


1. Velen hebben bedenkingen bij de aanvaardbaarheid van korte vluchten…
2. Voor korte afstanden wordt het gebruik van bus, auto of trein geadviseerd.
3. Het verminderen van dergelijke vluchten kan bijdragen aan een lagere CO2-uitstoot…
4. Dringt een mogelijk verbod op korte vluchten in de toekomst zich op?
5. Deskundigen uiten bezorgdheid over deze vluchten…

auteur avatar
Mischa P.
Hoi. Ik ben Mischa P., altijd nieuwsgierig en vol vragen. Als onderzoeksjournalist duik ik diep in elk verhaal, op zoek naar de naakte waarheid. Dit artikel? Een klein stukje van mijn wereld, recht uit het hart.
Scroll naar boven