Rumag, dat zijn populariteit verdiende met producten zoals T-shirts, mokken en ballonnen met humoristische teksten, heeft het faillissement aangevraagd.
Ondanks het ontbreken van officiële gegevens over afgelopen jaar, bleek uit de resultaten van 2022 dat er aanzienlijke verliezen waren geleden.
Producten van Rumag omvatten mokken met de tekst ‘Niet.mijn.probleem’, deurmatten met ‘Rot.op’, en ovenwanten met ‘Aangebrande.tengels’.
Deze producten kenmerkten zich door de punt tussen de woorden. Rumag, opgericht in 2016, hield zich bezig met ontwerp, productie en verkoop van diverse kledingaccessoires, zowel online als offline.
Ondanks een uitgebreid assortiment, waaronder T-shirts, hoodies, sweaters en huispakken in oranje voor het komende EK voetbal, stond Rumag er financieel niet goed voor.
Gisteren heeft de rechtbank in Amsterdam het faillissement van het bedrijf uitgesproken. De laatste gepubliceerde cijfers
Uit de documenten bij de Kamer van Koophandel, gedateerd eind december 2022, komt naar voren dat er een verlies van bijna 1,3 miljoen euro is.
Het eigen vermogen van Rumag was eind 2021 al negatief en zakte verder tot min 1,7 miljoen euro eind 2022, wat suggereert dat het bedrijf al technisch failliet was.
Financieel directeur David van Oosten Slingelandt van het inmiddels eveneens failliete moederbedrijf Just Another Media, heeft geen commentaar gegeven.
Curator Charlotte de Haan, in samenwerking met Sylvain Saris belast met de afhandeling van het faillissement van Rumag, kon weinig details prijsgeven.
Zij benadrukte dat zij nog in de fase van inventarisatie zitten en een mogelijkheid tot doorstart aan het onderzoeken zijn. Diverse partijen hebben interesse getoond, maar exacte aantallen zijn nog niet bekend.
De redenen voor het faillissement worden momenteel onderzocht en het is nog onduidelijk of 2023 gunstiger was dan 2022.
1. Het bedrijf stond vier jaar geleden centraal in het programma van Lubach.
2. Veel van hun teksten bleken te zijn gekopieerd van internet en social media.
3. Rumag is een bekend bedrijf voor bijna iedereen.
4. Ze waren toonaangevend op social media in ons land.
5. Het is toch wel spijtig!