Op deze school krijgen leerlingen verplicht Arabische les: ‘We willen hun wereld groter maken.’

mo 1jpg

In Leuven heeft het Heilige-Drievuldigheidscollege een opmerkelijke stap gezet door Arabisch toe te voegen aan het lesprogramma voor het zesde jaar van de moderne talenrichting.

Deze informatie, recentelijk naar buiten gebracht via Mediahuis-kranten, sluit aan bij de bredere veranderingen in het voortgezet onderwijs, waar scholen meer autonomie krijgen om hun lesrooster zelf in te vullen.

De school heeft besloten om Arabisch op te nemen als onderdeel van deze vernieuwing. Deze beslissing komt voort uit de mogelijkheid om een andere benadering te hanteren voor het lesaanbod van moderne talen.

Terwijl voorheen vaste vakken als Latijn, economie of wiskunde werden gegeven, biedt de nieuwe structuur ruimte voor andere, meer onconventionele vakken.

Met deze aanpassing krijgen scholen de mogelijkheid om een divers programma aan te bieden dat studenten uitdaagt en voorbereidt op een continu veranderende wereld.

Volgens directeur Frank Baeyens van het Heilige-Drievuldigheidscollege,

Het doel is niet om de leerlingen vloeiend Arabisch te laten spreken, maar om hen kennis te laten maken met een compleet andere taal.

Volgens Baeyens, gaat het om het aanbieden van een taal die qua structuur, schrift en tekens compleet anders is, en die daarmee ook filosofisch en cultureel uitdagend is. Baeyens legt uit dat ze hun horizon willen verbreden.

Baeyens benadrukt dat de introductie van Arabisch niet alleen een intellectuele uitdaging is, maar ook maatschappelijk relevant is.

Volgens Baeyens kan het leren van een taal als Arabisch in een samenleving die steeds diverser wordt, helpen om culturele grenzen te overstijgen en bruggen te slaan tussen verschillende gemeenschappen.

Bovendien kan deze toevoeging waardevol zijn voor leerlingen die thuis Arabisch spreken, aangezien het onderwijs hen de kans biedt om de taal op een academisch niveau verder te ontwikkelen en in te zetten.

Baeyens hoopt ook dat de school een Arabisch sprekende leraar kan aanstellen, omdat het volgens hem fantastisch zou zijn.

“Dit zou niet alleen een meerwaarde betekenen voor het taalonderwijs, het zou tevens als voorbeeld kunnen dienen voor andere leerlingen.”

“Door dit te doen, zouden ze kunnen zichzelf herkennen in iemand die een bepaalde maatschappelijke positie heeft bereikt en die het nastreven van verdere studie aanmoedigt.”

“Op dit moment zijn er echter onvoldoende docenten met een achtergrond van migratie, en dat is iets wat we graag willen veranderen.”

Naar verluidt is het Heilige-Drievuldigheidscollege een van de weinige scholen in Vlaanderen waar Arabisch wordt onderwezen. De onderwijsinstellingen hebben geen weet van andere scholen die dezelfde stap hebben genomen.

Ondanks dat het opvallend is, is dit niet de eerste keer dat katholieke scholen in Vlaanderen nieuwe wegen bewandelen: in het verleden boden sommige scholen bijvoorbeeld lessen in het Koreaans of Zweeds aan.

Een verbreding van het curriculum waarbij Arabisch wordt aangeboden, sluit aan bij de trend in het onderwijs waar scholen flexibeler kunnen omgaan met hun lesaanbod om zo optimaal te kunnen inspelen op de behoeften van de leerlingen.

Aangesproken door miljoenen mensen wereldwijd, biedt Arabisch de leerlingen niet alleen nieuwe taalvaardigheden aan, maar opent het eveneens de deur naar een rijke cultuur en geschiedenis die vaak vanuit een niet-westers perspectief wordt belicht.

Het aanbieden van Arabisch creëert voor leerlingen van het Heilige-Drievuldigheidscollege een speciale en unieke leeromgeving.

Naast het verwerven van nieuwe taalvaardigheden, zullen leerlingen ook een rijker begrip ontwikkelen voor verschillende denkwijzen en vormen van communicatie.

Deze ervaring kan niet alleen de persoonlijke ontwikkeling van de leerlingen bevorderen, maar zal ook van toegevoegde waarde zijn voor hun toekomst, waarin kennis van diverse culturen steeds vitaler wordt.


In het kader van de hervormingen in het secundair onderwijs, kunnen scholen zoals het Heilige-Drievuldigheidscollege op een innovatieve manier te werk gaan.


Met de toevoeging van Arabisch aan het lesprogramma, bereidt de school haar studenten niet alleen voor op intellectueel vlak, maar ook op de groeiende relevantie van culturele en taalkundige vaardigheden in de moderne wereld.


1. De school streeft ernaar om leerlingen een bijzondere leerervaring te bieden…
2. Het lesprogramma is nu uitgebreid met Arabische taallessen!
3. Deze toevoeging wordt gezien als een verrijking voor het taalonderwijs.
4. Het zou kunnen dienen als inspiratie voor andere scholen.
5. De school kiest bewust voor een taal die cultureel uitdagend is.

auteur avatar
Mischa P.
Hoi. Ik ben Mischa P., altijd nieuwsgierig en vol vragen. Als onderzoeksjournalist duik ik diep in elk verhaal, op zoek naar de naakte waarheid. Dit artikel? Een klein stukje van mijn wereld, recht uit het hart.
Scroll naar boven