Diverse Nederlandse supermarktketens kondigen aan dat zij hun assortiment drastisch zullen wijzigen om meer plantaardige producten aan te bieden. Onder andere Picnic en Spar zullen hieraan meedoen.
Deze verandering is onderdeel van een bredere beweging waarbij minimaal de helft van alle eiwitten in de supermarkten plantaardig zal zijn vanaf volgend jaar. Het streven is om dit percentage tegen 2030 te verhogen naar minstens 60 procent.
Deze verschuiving is het gevolg van een campagne van dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier, die ongeveer een jaar geleden van start is gegaan.
Wakker Dier heeft als doel om supermarkten aan te sporen om meer plantaardige eiwitten aan te bieden als een stap naar duurzamere voedselkeuzes.
Naast Picnic en Spar hebben grote supermarktketens zoals Albert Heijn en Jumbo zich ook aangesloten bij deze beweging, die gezamenlijk meer dan 90 procent van de Nederlandse markt vertegenwoordigen.
In deze campagne heeft tot op heden enkel Vomar, als grote supermarktketen, nog geen betrokkenheid getoond, maar dat zou kunnen veranderen.
Naar verluidt is Wakker Dier momenteel bezig met het evalueren van hun marktpositie en de verkoopcijfers van plantaardige producten alvorens een definitieve keuze te maken omtrent de deelname aan deze campagne.
De veranderingen binnen de supermarktsector weerspiegelen de groeiende behoefte van klanten aan gezondere en milieuvriendelijkere voedselkeuzes.
Het streven naar een hoger aandeel aan plantaardige eiwitten in het assortiment is niet alleen een antwoord op deze vraag, maar tevens een stap richting het verminderen van de ecologische impact van voedselproductie.