Soms kunnen rotondes, bedoeld om de verkeersstroom soepel en veilig te laten verlopen, voor verwarring en fouten zorgen onder automobilisten.
Als we kijken naar een specifieke situatie waarin drie auto’s — rood, blauw en oranje — betrokken zijn bij een rotondefout.
Ontdek: welke bestuurder maakt een fout? Antwoord: de bestuurder van de oranje auto. Wat deed de oranje auto verkeerd?
Volgens de geldende verkeersregels en etiquetteregels voor rotondes, moet de binnenste baan gebruikt worden wanneer meer dan de helft van de rotonde wordt bereden.
Dit is om diverse redenen van belang, in het bijzonder voor de veiligheid: de buitenbaan is bedoeld voor bestuurders die de rotonde bij de eerste of tweede afrit verlaten.
Ook draagt het volgen van deze regels bij aan een vlottere doorstroming van het verkeer, doordat het vermijdt dat voertuigen onnodig van rijstrook wisselen en files ontstaan.
Het is duidelijk dat de oranje auto een fout maakt door bijna een volledige cirkel op de buitenste baan te blijven. Deze handeling niet alleen in strijd met de verkeersregels, maar het verstoort tevens de doorstroming en veiligheid voor andere weggebruikers.
De belangrijke les hier is om bij het naderen van een rotonde, vooral als je een groot deel ervan moet afleggen, de binnenbaan te kiezen en op tijd aan te geven wanneer je de rotonde wilt verlaten.
Door het naleven van deze regels, dragen we allemaal bij aan een veiliger en efficiënter verkeerssysteem.
Mag jij jouw rijdbewijs houden?