Arabische les is verplicht op deze school: ‘Ze willen meer leren’

mo 1jpg

In Leuven heeft het Heilige-Drievuldigheidscollege een innovatieve stap gezet door Arabisch op te nemen in het zesde jaar van de richting moderne talen.

Dit nieuws is onlangs gedeeld in de Mediahuis-kranten en past bij de bredere veranderingen in het secundair onderwijs, waarbij scholen meer flexibiliteit krijgen in het bepalen van hun lesrooster.

Het college heeft besloten om Arabisch op te nemen als onderdeel van deze vernieuwing. Deze keuze is gemaakt vanwege de mogelijkheid om het aanbod van moderne talen op een andere manier te benaderen.

Met deze wijziging krijgen scholen de mogelijkheid om een divers programma aan te bieden dat studenten motiveert en voorbereidt op een constant veranderende wereld.

Volgens Frank Baeyens, de directeur van het

In het Heilige-Drievuldigheidscollege is het doel niet om de leerlingen vloeiend Arabisch te leren spreken, maar om hen kennis te laten maken met een compleet andere taal.

“Het gaat om het aanbieden van een taal die qua structuur, schrift en tekens compleet anders is, en die daarmee ook filosofisch en cultureel uitdagend is,” legt Baeyens uit. “We willen hun horizon verbreden.”

Benadrukkend dat de introductie van Arabisch niet alleen een intellectuele uitdaging is, maar ook maatschappelijk relevant.

In een samenleving die steeds diverser wordt, kan het leren van een taal als Arabisch helpen om culturele grenzen te overstijgen en bruggen te slaan tussen verschillende gemeenschappen.

Bovendien kan het leren van Arabisch waardevol zijn voor leerlingen die de taal al thuis spreken, omdat het hen de kans biedt om de taal op academisch niveau verder te ontwikkelen en te gebruiken.

Baeyens hoopt ook dat de school een Arabisch sprekende leraar kan aanstellen. “Het zou fantastisch zijn als we een leraar met een Arabische achtergrond kunnen aanstellen,” zegt hij.


“Het taalonderwijs zou verbeterd kunnen worden en andere leerlingen zouden een voorbeeld kunnen nemen aan deze situatie.”


”Het is mogelijk dat studenten zich kunnen identificeren met een persoon die een bepaalde sociale status heeft bereikt en streven naar voortgezet onderwijs.”


”Op dit moment zijn er te weinig leraren met een migratieachtergrond, en dit is iets wat we graag willen veranderen.”


Het is bekend dat het Heilige-Drievuldigheidscollege een van de weinige scholen in Vlaanderen is die Arabisch aanbieden. De onderwijskoepels hebben geen weet van andere scholen die dezelfde stap hebben genomen.


Ondanks dat dit opmerkelijk is, is dit niet de eerste keer dat katholieke scholen in Vlaanderen onconventioneel zijn: in het verleden werd bijvoorbeeld Koreaans of Zweeds aangeboden.

In het onderwijs is de keuze voor Arabisch een onderdeel van een bredere trend. Scholen hebben steeds meer mogelijkheden om hun lesprogramma af te stemmen op de behoeften van hun leerlingen.

Arabisch is een taal die door miljoenen mensen over de hele wereld wordt gesproken. Het biedt niet alleen taalvaardigheden aan leerlingen, maar ook inzicht in een cultuur en geschiedenis die vaak niet vanuit een westers perspectief wordt belicht.

Door Arabisch aan te bieden, zorgt het Heilige-Drievuldigheidscollege voor een unieke leerervaring voor de studenten.

Door Arabisch te bestuderen, verwerven studenten niet alleen nieuwe taalkundige kennis, maar ook een dieper begrip van diverse denkwijzen en communicatiestijlen.

Deze ervaring kan hun persoonlijke groei en toekomst ten goede komen, gezien het groeiende belang van kennis over diverse culturen.

Onder de hervormingen van het secundair onderwijs kunnen scholen, zoals het Heilige-Drievuldigheidscollege, innovatief zijn.

De toevoeging van Arabisch aan het curriculum bereidt de leerlingen niet alleen voor op intellectueel vlak, maar ook op een wereld waar culturele en taalvaardigheden steeds belangrijker worden.

1. De school wil leerlingen een unieke ervaring laten opdoen….
2. Er is Arabische les toegevoegd aan het lesprogramma!
3. Dit wordt beschouwd als een verrijking van het taalonderwijs volgens de school.
4. Dit kan dienen als een inspiratie voor andere scholen.
5. De school streeft ernaar een taal aan te bieden die cultureel uitdagend is.

auteur avatar
Mischa P.
Hoi. Ik ben Mischa P., altijd nieuwsgierig en vol vragen. Als onderzoeksjournalist duik ik diep in elk verhaal, op zoek naar de naakte waarheid. Dit artikel? Een klein stukje van mijn wereld, recht uit het hart.
Scroll naar boven