In Leuven heeft het Heilige-Drievuldigheidscollege een innovatieve stap gezet door Arabisch op te nemen in het zesde jaar van de richting moderne talen.
Dit nieuws is onlangs gedeeld in de Mediahuis-kranten en past bij de bredere veranderingen in het secundair onderwijs, waarbij scholen meer flexibiliteit krijgen in het bepalen van hun lesrooster.
Het college heeft besloten om Arabisch op te nemen als onderdeel van deze vernieuwing. Deze keuze is gemaakt vanwege de mogelijkheid om het aanbod van moderne talen op een andere manier te benaderen.
Met deze wijziging krijgen scholen de mogelijkheid om een divers programma aan te bieden dat studenten motiveert en voorbereidt op een constant veranderende wereld.
Volgens Frank Baeyens, de directeur van het
In het Heilige-Drievuldigheidscollege is het doel niet om de leerlingen vloeiend Arabisch te leren spreken, maar om hen kennis te laten maken met een compleet andere taal.
“Het gaat om het aanbieden van een taal die qua structuur, schrift en tekens compleet anders is, en die daarmee ook filosofisch en cultureel uitdagend is,” legt Baeyens uit. “We willen hun horizon verbreden.”
Benadrukkend dat de introductie van Arabisch niet alleen een intellectuele uitdaging is, maar ook maatschappelijk relevant.
In een samenleving die steeds diverser wordt, kan het leren van een taal als Arabisch helpen om culturele grenzen te overstijgen en bruggen te slaan tussen verschillende gemeenschappen.
Bovendien kan het leren van Arabisch waardevol zijn voor leerlingen die de taal al thuis spreken, omdat het hen de kans biedt om de taal op academisch niveau verder te ontwikkelen en te gebruiken.
Baeyens hoopt ook dat de school een Arabisch sprekende leraar kan aanstellen. “Het zou fantastisch zijn als we een leraar met een Arabische achtergrond kunnen aanstellen,” zegt hij.
“Het taalonderwijs zou verbeterd kunnen worden en andere leerlingen zouden een voorbeeld kunnen nemen aan deze situatie.”
”Het is mogelijk dat studenten zich kunnen identificeren met een persoon die een bepaalde sociale status heeft bereikt en streven naar voortgezet onderwijs.”
”Op dit moment zijn er te weinig leraren met een migratieachtergrond, en dit is iets wat we graag willen veranderen.”
Het is bekend dat het Heilige-Drievuldigheidscollege een van de weinige scholen in Vlaanderen is die Arabisch aanbieden. De onderwijskoepels hebben geen weet van andere scholen die dezelfde stap hebben genomen.
Ondanks dat dit opmerkelijk is, is dit niet de eerste keer dat katholieke scholen in Vlaanderen onconventioneel zijn: in het verleden werd bijvoorbeeld Koreaans of Zweeds aangeboden.
1. De school wil leerlingen een unieke ervaring laten opdoen….
2. Er is Arabische les toegevoegd aan het lesprogramma!
3. Dit wordt beschouwd als een verrijking van het taalonderwijs volgens de school.
4. Dit kan dienen als een inspiratie voor andere scholen.
5. De school streeft ernaar een taal aan te bieden die cultureel uitdagend is.