Plan om opnieuw 130 km per uur te rijden: Zullen we dan sneller op onze bestemming zijn?

WhatsApp Image 2024 05 22 at 142035jpg

Er is een voorstel van het nieuwe kabinet om de snelheidslimiet op snelwegen te verhogen naar 130 kilometer per uur, waar dit haalbaar is.


Partijen zoals PVV, VVD, NSC en BBB hebben dit idee opgenomen in hun coalitieakkoord. De implementatie van dit plan is echter nog onduidelijk vanwege mogelijke zorgen over stikstofemissies.


Verkeersexpert Ruben Loendersloot is positief over de snelheidsverhoging. Hij benadrukt echter: “Als je een vrij lege snelweg hebt en een lange afstand te rijden hebt, kan het enig verschil maken, maar niet heel significant.”


“Het zal dus niet aanzienlijk bijdragen aan het sneller op je werk aankomen.” In 2023 bedroeg de gemiddelde reistijd tussen huis en werk volgens Metro 32 minuten.


“Een flinke afstand rijden kan tijdwinst opleveren, bijvoorbeeld van Groningen naar Middelburg midden in de nacht, kan het een kwartier schelen.”


”Bij een snelheid van 130 km/u zal er weinig veranderen, zoals bij een rit van Deventer naar Amersfoort midden in de nacht, waar je misschien slechts 1 of 2 minuten tijdwinst hebt.”


Loendersloot benadrukt dat sneller rijden effect kan hebben op hoe bestuurders zich voelen. “Het gevoel van vlot doorrijden kan prettig zijn.”


”In Nederland zijn er niet veel wegen waar dat mogelijk is, zelfs buiten de drukste tijden.” Hij legt uit dat het aanpassen van de snelheidslimiet voornamelijk “voor het gevoel van mensen is en dat het natuurlijk een politieke keuze is.”


Nederland staat voor uitdagingen met verkeersdrukte en files. “Als we in een land als Zweden zouden wonen, zou het debat veel significanter zijn. Omdat het daar heel dunbevolkt is, krijg je

Je krijgt veel meer gelegenheid om ongestoord door te rijden.


Volgens Loendersloot ligt de optimale snelheid op snelwegen rond de 90 kilometer per uur, wat zorgt voor een betere doorstroming.


Hij benadrukt tevens de verwarring die verschillende snelheidslimieten kunnen veroorzaken. “Mensen rijden standaard 100, terwijl op een later moment 120 is toegestaan. Dit vertraagt het verkeer. En dit zal ook gebeuren als de snelheid overdag weer naar 130 kilometer per uur wordt verhoogd.”


Veilig Verkeer Nederland uit eveneens twijfels over het plan en waarschuwt voor mogelijke negatieve gevolgen voor de verkeersveiligheid.


“Een hogere rijsnelheid resulteert bij een botsing in meer impact, waardoor de kans op ernstig letsel toeneemt.”


“Bovendien is de remweg langer en hebben bestuurders minder reactietijd bij 130 kilometer per uur, waardoor het risico op een ongeluk toeneemt.”


1. De voordelen en nadelen als dit weer mag!
2. Het antwoord op de vraag die we allemaal hebben:
3. Verkeersexpert vertelt over de nadelen!
4. Dit zijn een aantal zaken waar we wel rekening mee moeten houden
5. Veilig Verkeer Nederland is sceptisch over het plan.

author avatar
Mischa P.
Hoi. Ik ben Mischa P., altijd nieuwsgierig en vol vragen. Als onderzoeksjournalist duik ik diep in elk verhaal, op zoek naar de naakte waarheid. Dit artikel? Een klein stukje van mijn wereld, recht uit het hart.
Scroll naar boven